Wat moet er in een huurcontract staan?

In een huurcontract staan de afspraken tussen de huurder en verhuurder van een woning. Voor het huurcontract gelden alle bepalingen van huurbescherming. Voor huurcontracten in de vrije sector gelden ook alle regels rond huurprijsbescherming, zoals de regels voor huurverhoging of huurverlaging.
 

Onderdelen van een huurcontract

In een huurcontract staat onder meer:

  • wie de huurder is;
  • wie de verhuurder is;
  • de huurprijs (uitgesplitst in kale huur en servicekosten);
  • de hoogte van de borg;
  • het adres en een omschrijving van het gehuurde (zoals aantal kamers, woonkamer, badkamer, tuin);
  • de datum van ingang van het huurcontract;
  • het tijdstip en wijze van betaling;
  • de datum waarop jaarlijks de huur wordt verhoogd;
  • de afspraken over de onderhoudsverplichtingen;
  • de huisregels;
  • de handtekening van de huurder en de verhuurder.

 

Servicekosten en onderhoud

Servicekosten zijn de kosten voor verschillende leveringen en diensten, zoals gas, water en elektriciteit. De kale huur en de servicekosten vormen het totale huurbedrag. Bij aparte vermelding van de servicekosten moet de hoogte en de samenstelling van de servicekosten worden aangegeven. In het huurcontract kunnen ook bijzondere afspraken over onderhoud worden vastgelegd, bijvoorbeeld dat de huurder bepaalde onderhoudstaken van de verhuurder overneemt. 
 

Staat van de woning

Het is verstandig bij het begin van de huur de staat van de woning schriftelijk vast te leggen. U voorkomt dan bij het einde van de huur problemen over het goed achterlaten van de woning (herstel in oude staat).
 

Huurcontract kamer

Bij een huurcontract voor onzelfstandige woningen (kamers) kunnen de volgende (extra) afspraken van belang zijn:

  • de kale huur en de servicekosten;
  • tijdstip en manier waarop betaald moet worden;
  • hoe de huur opgezegd moet worden;
  • wanneer de huur wordt verhoogd;
  • coöptatierecht. Dit betekent dat de huurder bij vertrek een opvolger kan aandragen. De verhuurder mag de opvolger meestal weigeren, maar moet daarvoor een goede reden hebben;
  • gebruik van gemeenschappelijke keuken, douche of bad, wasmachine, wc, kabel en telefoon;
  • schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen;
  • soort verwarming;
  • meubels en stoffering;
  • of het toegestaan is om huisdieren te houden;
  • privacy (zijn de kamers afsluitbaar) en overlast;
  • of bezoek en logés zijn toegestaan.

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Schroom niet om contact op te nemen met Hulpbijhuren via email: advies@hulpbijhuren.nl of tel: 030 - 214 50 24.

vorige pagina


STEL EEN VRAAG

Heeft u ook een juridisch probleem? Wacht niet te lang en stel ons uw vraag!

STEL UW VRAAG:


ONLINE

Stel uw vraag via volgend formulier en stuur eventueel uw bijlage mee. Binnen 24 uur krijgt u een reactie van een advocaat.



> Reacties cliƫnten
> Lage kosten
> Pro deo advocaat
> Over Hulpbijhuren.nl
> Onze missie
> Actueel
> Linkpartners
> Privacy en disclaimer
> Algemene voorwaarden
> Privacy Statement